Moral

Jag har under den här veckan funderat mycket runtomkring ordet MORAL. Vad betyder moral?
Ordet kommer, som så många andra ord, från latinet och betyder seder.

" Vad är moral? Det är det som känns rätt - efteråt! " - Ernest Hemingway

Moral är de normer och värderingar som avgör hur vi bedömer, beslutar och handlar.
Man kan säga det är överenskommelser människor emellan.
En vettig överenskommelse är t ex att man inte lägger sig i hur andra lever sina liv så länge det inte skadar någon.
" Att behandla andra människor såsom man själv vill bli behandlad "
Det vill jag kalla sunt bondförnuft!

Moralism förväxlas ofta med Moral. Moralisten är alltför upptagen med andra för att vara en moralisk person. Moral handlar om att göra rätt både mot sig själv och andra.

ÄR NI MED?

Det är inte bara i privatlivet man råkar på människor med dålig moral, de finns överallt. Jag har många bra arbetskamrater på min arbetsplats, men naturligtvis finns det de som bara är där för att få ett lönebesked i brevlådan också. De stör jag mig på!

När man klickar runt bland olika bloggar så kan man upptäcka många moralister, det är knivar i ryggen på varandra, besserwisser-fasoner och annat skit som förekommer. Sen ska man ju inte glömma alla de som inte kan (törs) stå för en åsikt.


Jag avslutar kvällens inlägg med tänkvärt citat:

"Dubbelmoral är bra. Förlorar man den ena, så har man den andra kvar."

Kommentarer
Postat av: anna

Ja du kanske har nått recept på bra moralkakor också ??!!

2008-11-23 @ 19:55:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0