Föräldrar

Många har nog erfarenheten att ha tonårsbarn. Om inte annat så har de små barn hemma som ska växa upp till trotsiga, rebelliska tonåringar. I min umgängeskrets så har jag sett både det ena och det andra. Det är inte lätt att veta hur man ska agera för att vara en bra förälder.

Vad förväntar sig tonåringar av sina föräldrar?

Jag frågade...och fick svar:

Föräldrar ska se sina barn, alltid finnas till hands.
Se till att barnen är hela och rena och har mat på bordet och allt annat som de behöver.
Hjälpa till med läxor.
Prata och lyssna och vara ett vuxet stöd.
Inte dricka sig full inför barnen.
Inte sticka bort och lämna barnen ensamma.
Stötta barnen och uppmuntra dem.
Stärka dem och berömma dem.
Sätta gränser är viktigt.
Barn och tonåringar behöver fasta rutiner och gränser.

Det är extremt svårt att vara förälder och även fast man tycker att man finns där, så säger barnen att man inte bryr sig.
Som förälder är det lätt att tycka att man aldrig räcker till, att man inte hinner ha ensamtid med var och en av dem.

Jag hoppas att mina barn tycker att de har bra föräldrar.

Kommentarer
Postat av: litentanta

en bra sammanställning, väldigt bra, och visst känner man igen sig själv i mycket av det, minns ju hur hemskt det kunde vara ibland med...oförstående föräldrar..



jag brukar faktiskt fråga dottern, ofta i samband med att vi diskuterar o babblar på vid middagen, om saker som kan ha varit jobbiga för henne, är väldigt medveten om att hon inte alltid vill, kan eller vågar vara helt ärlig, jag är ju morsan trots allt, men jag försöker ivf få reda på när jag brustit och kanske kan jag förklara mig samtidigt som jag ju försöker ta på mig mina egna fel o brister... för ju äldre man blir ju mer förstår man ju när man faktiskt inte alls har skött sig bra, ivf känner jag det så



kan inte säga att jag känner mig som en bra förälder dock, för jädra självkritisk och skruvad i skallen för det, men jag kan sitta o fascineras över vilken bra unge jag har fått! och det är ju klart att man kanske har "hjälpt" till en del men jag törs inte sitta o tro att jag skulle ha byggt denna varelsen, kanske bara hjälpt till genom att hålla stenhårt på vissa värderingar o tankesätt?



kanske? :-)

2009-04-04 @ 16:00:01
URL: http://litentanta.blogg.se/
Postat av: Rebecca

Fast det är framtida mål, eller iallafall ska jag försöka ta mig iväg under nästa år. Än så länge är jag ju inte så värst gammal. Just nu har jag faktiskt planerat in att fokusera på att må bra, ta hand om mina problem och sedan ska jag uppfylla mina drömmar.

2009-04-04 @ 20:26:11
URL: http://miriamrebecca.blogg.se/
Postat av: Eva

Ajdå, då var det värre om man mår så dåligt när man kliver upp tidigt och inte ens är gravid. Du får kliva upp senare istället;)

2009-04-05 @ 14:43:29
URL: http://skruttenocheva.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0