Litet Test

Länge har jag funderat över hur tillrättalagda vi människor kan vara. Vi vill inte stöta oss med folk, vi vill göra ett gott intryck och vi vill absolut inte framstå som "onormala" eller konstiga på något sätt.

För några år sedan så stod detta mig upp i halsen - alltså att jag själv var så förbaskat tillrättalagd och bara sa och gjorde saker som de flesta med lätthet kunde godta. 

Då kan ni ju tänka er hur mycket skit jag faktiskt SVALDE. Så jag behövde spy. Och spydde gjorde jag. Det var skönt! Har inte mått direkt illa sedan dess.

Så nu har jag hittat ett litet test så ni kan ta er en funderare över om ni är tillrättalagda och i så fall hur mycket. Mycket nöje!

Här kommer frågorna som besvaras med alternativ A, B eller C (testet är precis lika vetenskapligt som de flesta veckotidningstester, dvs. inte ett jävla dugg):


1.  Du kommer hem till en vän och det luktar verkligen pyton hemma hos honom/henne. Vad säger du:

A. "Det luktar verkligen pyton här."

B. "Är det bara jag som känner det eller är det något - kanske utifrån - som luktar lite konstigt?"

C. "Heeeeeeeej! Vad fint du har det!"


2. Din chef ber dig om att göra en extra insats. Du vill och hinner inte, men har inte en chans att stå emot chefens övertalning. När du lämnar chefen tänker du "Fasen, vad överkörd jag blev!!!" Vad gör du?

A. Går tillbaka med en gång och säger "Fasen, vad jag blev överkörd av dig nyss."

B. Biter ihop, jobbar som ett svin och gör ditt bästa för att ändå klara av uppgiften, fast du vet att det inte går eller att något annat viktigt blir lidande.

C. Går tillbaka in till chefen och säger leende: "Det känns oerhört motiverande för mig att du anförtror mig denna uppgift. Det är viktigt för mig att få utmaningar. Tack så hemskt mycket!"


3. En bekant ringer dig och frågar om du har lust att hjälpa honom/henne flytta nästa helg. Du har hjälpt den här personen många gånger tidigare med allt möjligt, men bara själv bett om hjälp en gång och då hade din bekant förhinder. Du vill inte lägga en helg på att bära flyttkartonger, men du har inget annat inbokat. Vad svarar du?

A. "Nej, jag vill faktiskt inte."

B. "Jag skulle gärna ställt upp, men jag är tyvärr uppbokad. Vad synd..." (Lägg märke till den mörkvita lögnen här)

C. "Självklart ställer jag upp. Vad har man sina vänner till? Du kan alltid ringa mig om det är något, det vet du väl?"


4. Du träffar en yngre släkting, en tjej på 17 år, på ett släktkalas. Hon har magrat katastrofalt mycket sedan du såg henne sist. Hon ser ut att väga max. 40 kilo och det syns på henne att hon inte mår bra. Vad gör du?

A. Söker upp hennes föräldrar och säger att du tycker hon har magrat mycket sedan sist och att hon inte ser ut att må bra. (Du vill säkerställa att de har uppmärksammat detta och att något görs.)

B. Söker upp hennes föräldrar och frågar vad hon gör nuförtiden och om det går bra för henne i skolan. (Du vill att de ska säga något, för du vill inte ta upp det själv).

C. Går fram till din unga släkting och säger att hon är smal och söt.




Nu är det dags att räkna ihop hur många A, B och C du har fått.

Flest A:  Du är inte tillrättalagd! Det är bara att gratulera, förutsatt att du inte är oförskämd i din ärlighet och rättframhet. Andra tycker nog att du är rätt så jobbig ibland, en sån där sanningssägare, men de vet var det har dig! Och om du är både Otillrättalagd och oförskämd så är det bara att beklaga. Framförallt för dig själv för folk tycker nog inte du är särskilt berikande... Sorry!

Flest B:  Du är tillrättalagd. Troligen blir du rätt så trött på dig själv ibland när du tänker "nej" men säger "ja" eller inte vågar ta upp något för att det är känsligt. Lösa tåtar ska man inte lämna efter sig och du skulle nog bli lite rakare i ryggen om du vågade vara mer öppen med vad du tycker och tänker. Så länge som du är det på ett juste sätt. Lycka till! Om du vill!

Flest C:  Du är så tillrättalagd att du nog ligger jäkligt illa till ibland. För folk kommer nog på dig med dina vita (eller svarta) lögner. Jag skulle inte våga lita på det du säger. Du behöver inte slå knut på dig själv för att vara andra till lags. Kom ihåg att du är den viktigaste personen i ditt liv! Se inte dig själv ur andras ögon. Prova att börja vara ärlig mot något som inte betyder ett dugg för dig och se hur det går. Öva på dom du inte gillar. Pröva dig fram och se hur du mår. Lycka till du också! Om du nu vill ändra på något, förstås.


Kommentarer
Postat av: litentanta

ok, C på första, givetvis... svårt att vara ärlig på negativt sätt mot vänner, kräver extra viktiga frågor då, B:et kommer sen, jag är en slite på jobbet, prioriterar bort själva livet om det är tvunget och tenderar att ta ut ilskan på helt fel personer.. :-(



o vad gäller flytt så kommer rövslickaren igång igen, suck MEN när det handlar om barn, hälsa och "viktigheter" så är jag rak oavsett VEM det handlar om! vägrar blunda då för jag vill inte stå där i efterhand och ha ... ja, inte gjort vad jag kunde,,



men jag blev ju en sån tillrättalagd enligt facit.. typiskt mig :-)



vädret är precis lagom, sovmorgnar och lite lagom av det andra, litentanta-semester med andra ord!



Go o gla påsk på sig!

2009-04-11 @ 20:42:23
URL: http://litentanta.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0