Ny dag - nya tankar

Nu har jag slumrat och vilat upp mig. Dock ej på en solig plats, utan på en fluffig kudde och under ett mjukt och varmt täcke. Och genast vaknade nya tankar hos mig. Hur tungt och svårt livet än må vara, så är jag en optimist ändå.
Livet har motgångar men det har aldrig fått mig att ge upp. Det enda som kan dra ner mig är nog pessimister, de suger massor av energi av mig.

Den stora skillnaden mellan optimisten och pessimisten är att optimisten tror på att bra saker kan inträffa, man förväntar sig bra saker av framtiden och därför anstränger sig mer för att det ska bli så.

Jag tror att man kan agera sig till optimism genom att göra saker som får mig att må bra. Umgås med vänner, se en bra film eller göra saker jag tycker om och är bra på.

Att under en lång tid gå runt och tänka negativt gör att pessimisten i hög grad har lättare att drabbas av depressioner.
Optimisten däremot bygger upp en buffert som gör att han lättare klarar sig vid motgångar.

Självklart känner alla negativa tankar ibland, men de behövs för att vi ska utvecklas som människor, kunna sätta oss in i andras situation och uppskatta det goda i livet. Låt inte de negativa tankarna ta över för då är det risk att du fastnar i ett ältande, och då måste du bryta det mönstret. Kanske ringa eller träffa en bästa vän och prata om någonting annat.
Bestäm dig för att ta tag i situationen och gå vidare.

Se de positiva sakerna du uppnår i stället för dem du inte lyckas med.
För varje motgång man tar sig igenom, så skaffar man sig en livserfarenhet som är till stor hjälp i framtiden.



"Pessimisten ser en svårighet i varje tillfälle. Optimisten ser tillfället i varje svårighet."

Kommentarer
Postat av: Anonym

Visst ligger det mycket i orden att man måste ha upplevt sorg för att kunna känna glädje och samma med motgångarna i livet, utan dom skulle man inte ha vett att uppskatta de positiva som trots allt ändå händer. Jag tror och föröker leva utifrån att om jag är positiv i mötet med andra människor, så ger det ringar på vattnet så att även deras dag blir lättare. Och då är det lättare även att bära på tråkigare saker som ingen ändå kommer undan.

Idag har varit en sån där bra dag med fina möten och det tycker jag det här är också.

2009-04-22 @ 18:14:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0