otrohet

Vad är det som driver människor till att vara otrogen?
Finns det olika typer av otrohet? 
Givetvis beror det på vem man frågar. Frågar ni mig skulle jag svara ungefär såhär:

Först och främst tror jag att det finns två olika typer av otrohet: den fysiska och den psykiska.

Det kan finnas hur många orsaker som helst till varför man är otrogen. Till exempel har man kanske varit med samma person i massa år, gnistan är borta, åker på affärsresa / semester, tänder på någon och innan man vet ordet av har man sexat med någon på en restaurangtoalett. Något som är över på några minuter men som får konsekvenser som varar mycket längre än så, oavsett om man berättar för sin partner eller inte.

Den fysiska otroheten handlar om sex, plötslig attraktion och spänning, något som för tillfället kanske höjer ens självförtroende. Tänker man att människan är ett djur så är det ju inte mer än rätt att vilja "sprida sin säd", hitta potentiella "befruktare" och sprida sina gener så mycket som möjligt. Dock har människan alltid ett val, och hon besitter både känslor och tankar.

Låt oss ta samma exempel för den psykiska otroheten. Man har haft samma partner i massa år, gnistan är borta, man åker på affärsresa / semester och helt plötsligt träffar man någon som ser en, lyssnar på en och ger en komplimanger som man inte fått av sin partner på evigheter. Kanske börjar det som en oskyldig flirt, men övergår sedan i många sms, mails, etc. Att bli kär i någon annan när man redan är i ett förhållande kan nog hända vem som helst, men till viss del styr man det själv tror jag genom att "ha den dörren öppen för förslag".

Generellt sett handlar det väl antingen om sex utan känslor, eller känslor utan sex för personen i fråga kanske resonerar som så att sålänge han/hon inte rör någon annan kallas det inte otrohet.
Fast då kan man ju fråga sig hur troget det är att vara intresserad / kär i någon annan än sin nuvarande partner. Gör bara slut då eller red upp era problem.

Fick jag välja skulle jag givetvis önska att min partner kom hem och sa att denne haft sex med någon annan men att det inte betydde något, än att jag får höra att denne blivit förälskad i en annan.

Vad skulle du välja?


Kommentarer
Postat av: litentanta

Vad jag skulle föredra? Hmm, jag är ju en som har varit notoriskt otrogen, så vidrigt att erkänna men jag måste ju stå för det, för den STORA bristen hos mig, men det handlar inte om nutid, jag har lärt mig trots att det tog alldeles för många år..



Psykisk otrohet blir det, rakt av, att ev förtrolighet, om nu förhållandet mellan mig o mannen fungerat, flyttats till en annan människa.. ärligheten liksom hamnat utanför mitt förhållande, det är den vassaste kniven för mig.



Återigen, tror jag, har nämligen aldrig drabbats av det själv utan varit svinet som flytt utanför hela tiden... För för mig är (var?) sex utan känslor så enkelt, alldeles för enkelt och då behövdes inte nåt annat än en ren kemisk rush, "nåt" pirrade till, gränslöshet normen och vips..så var det gjort..



Men jag skulle nog bli förkrossad andra vägen också, ordentligt, men kanske skulle såren läkas lite snabbare om det gick att förklara mer som jag har resonerat, kanske...?



2009-04-04 @ 16:05:38
URL: http://litentanta.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0