Slavar i modern tid...

Hej och godmorgon alla,

har säkert som alla andra tänkt arga tankar vad gäller de stackars bärplockarna som luras hit från Thailand för att bli rika.
Tycker så synd om de stackarna som tar lån och sen följer drömmen om att bli rik hit till Sverige.Tyvärr är det ju så att även om dom jobbar varje dag från soluppgång till solnedgång, är de som blir rika deras arb.givare.
Arb.givarna åker runt i nya bilar och bor comfortabelt,(kanske till och med fått sina hus renoverade av Thailändare ?) och behöver inte gå med klumpen i magen om hur man ska kunna betala tillbaka sina lån man tagit i hemlandet !!!
Hur dom bor är ju ett kapitel för sig, men våra husdjur har det nog bättre.
Visst är det ju så att är det ett bra bär år och dom sliter som djur, så har dom ekonomisk trygghet följande år där hemma.
Fast det jag tänker på är ju att deras arb.givare här är ju inte dumma ,utan dom ser nog till att ta hit dom innan det är bärsäsong och eftersom dom inte har några bär att plocka men blir skyldiga till boende och mat, så förstår ju till och med jag att det blir mycket mindre vinst i kassan när dom sen ska hem.JAG MÅR ILLA !!

Vi folket borde kunna göra mer för att förhindra att det pågår slavarbete i modern tid !!

"Tar av mig kepsen för dom stackarna"

Kommentarer
Postat av: smygläsaren

Jaa visst är det synd om många av dom, men jag kan inte hålla med om att de har blivit lurade därför att det inte finns så mycket bär i år. I våras så blommade de flesta bärsorterna väldigt bra men sen kom regnet och solen lyste med sin frånvaro och då blev det inte bättre än vad det är idag. MEN sen så tror jag helt och fullt på att de blir lurade av dessa människor som ordnar hit dom och det lurandet har ju varit i flera år....

2009-08-28 @ 09:21:39
Postat av: litentanta

Solklart att de blir lurade, minns ju bilarna som mer eller mindre gick i skytteltrafik under mina år uppe i byn... I år har jag ju inte varit där lika ofta men har konstaterat att under mina bussresor fram och åter så har jag sett mycket mindre av dem...



Nä, inte tusan är det rättvist, nog finns det pengar i bärbranschen men inte tusan är det plockarna som tjänar dem... och på tal om boenden.. Kan rabbla upp flertalet hundgårdar som banne mig har fräschare sovlokaliteter för sina vovvar än vad som ofta ställs upp med till thailändarna..



2009-08-30 @ 15:16:13
URL: http://litentanta.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0