Den perfekta mamman....

Har väl varit inne och snuddat vid ämnet vid nått tillfälle tidigare men jag kan inte låta bli att göra ett nytt litet inlägg om ämnet...dah
Den genomgående röda tråden när man är ute och läser i "mamma-bloggarna" är :

Märkeskläder, absolut rosa om könet är en tös

Bakverk och matlagning

Mera rosa

Prinsess kronor och mer prinsessigt

Ute och inne lekar,pedagogiskt pyssel,myspys och bus

Shopping

Fotografering av prinsarna och prinsessorna helst i svart/vitt

Sterilt i svart och vitt,helst nakna väggar

Ett typiskt inlägg från en prinsess mamma :

Vaknade 04.30 av att mina kungliga barn väckte mig, GUD VA GLAD man blir när man får kliva upp då och ha lite mys pys vid det perfekta frukostbordet. Har alltid nybakat bröd och nypressad juice till dem,för då får dom en sån hälsosam start på dagen.
Efter frukost tar vi fram de nytvättade/ny strukna märkeskläderna som de kungliga tycker så mycket om att ha på sig.
När alla är påklädda och glada går vi ut till lekparken och leker med dom andra små barnen och gör vårt bästa för att glänsa och visa alla hur perfekta vår familj är, har redan försökt påminna barnen om att tala om vilken god och nyttig frukost dom ätit så att dom andra i parken ska få veta det.
Till lunch äts naturligtvis ännu en hälsosam måltid,annat vore inte gott nog.
Näst på schemat är en powernap för de kungliga, under vilken mamma i huset springer runt och möjlig gör det perfekta ytskiktet.
När sen barnen vaknar pigga och glada bär det av till en mamma träff och lite latte´,även där görs tillfälle för lite tillplattning av de lite mindre perfekta mödrarna.
När man sedan avverkat lite shopping sätter man sig till bords med nytvättade händer och ler, tacksam över den goda middagen som ska till att serveras lagom till att pappa kommer hem från jobbet.
När man haft lite pedagogiskt pyssel och sett till att beställa hem nya väggord som ska dekoreras runt om i huset känner mamma att det är dags för lite egen tid och beger sig av till yogan eller aerobicsen med de andra mammorna som också behöver egen tid.
När sen mamma kommer hem har pappan badat,läst sagor och lagt de små kungligheterna så då är det dags för föräldrarnas egentid.
Ljus runt om i hela badrummet,jazz och champange står till buds till egentiden...här pratas minnen och planering av tillbyggnaden av huset, hur mycket bättre vi har det än alla andra etc

Skulle kunna go on and on and on forever men blir inte ni liksom jag lite spy färdig?

Jag tror att det igentliga problemet till denna hysterin är, det dåliga samvetet igen !!
Vilken ångest föräldrarna idag måste känna över att inte vara perfekt !!
Vilken sund unge bryr sig om väggdekorationer,prinsess kroner,tyll etc ???
Vilken sund unge vill att morsan och farsan ska springa med dom till parker etc ?? får dom bara vara ifred och springa och leka lite som andra ungar så är väl ingen gladare än dom ?!
Beträffande kläder och döda ting, så är nog ungarna gladare om dom så bara hade en enkel säng på rummet absolut har dom mer fantasi och kläder är väl bra så länge dom skyler/värmer kroppen men att ett dyrare plagg skulle göra ungen lyckligare är vansinne. Det är nog snarare mammans eller pappans dåliga samvete som känns lite lindrigare.

Får man bara skriva ner i sin blogg att idag har vi gjort det och det, idag är ungen klädd i det senaste ....om det man gjort och skrivit om i bloggen tagit 30 min så gott gör det för det dåliga samvetet att man sedan inte gjort nånting med ungen resten av dagen. FÖR DET STÅR I MIN BLOGG ATT VI HAR LEKT/MYST. vem lurar vem här ?!

När jag tänker tillbaka på när mina barn va små så tackar jag gud att vi inte hade tillgång till internet etc jag behövde inte imponera på nån annan än mina barn och dom är fortfarande imponerad på mig än idag :)
Dom fick gå i bruna kalasbyxor,sockiplast och manchester,stickiga tröjor och för stora skor det funkade då varför inte nu ?
Dom fick inga saker i överflöd men så lekte dom med sakerna dom hade.
Dom hade inga större urval på tv:n men så va dom ute och lekte också.
Inga väggord,rosa rum med sänghimmel över sängen,prinsess gardin eller rosa matta men sov troligare bättre då än nu för det.!!


  Så här ungefär såg det ut när min unge va barn,inga märkeskalsonger med glad va han för det :)

Kommentarer
Postat av: spiderchick

haha ja så sa dom nog... =)

2009-02-01 @ 18:09:09
URL: http://spiderchick.blogg.se/
Postat av: Daniel

ja glad e man för det! :)

2009-02-02 @ 10:58:26
URL: http://danielfagerholm.webblogg.se/
Postat av: litentanta

jag vet inte hur det hade gått som ensam morsa OM internet funnits när dottern var liten... vad skulle jag ha "konkurerrat" med för att få läsare då? hur man kryddar nudlar annorlunda? 5 sätt att få Myrornas (då totalt ute-inköpsställe av det mesta!) möbler att hålla ihop?



nä, blir beklämd av alla mamma-bloggar jag med, förutom en måste jag säga, titta in hos Villis-tjejen Erika- http://stronzata.blogspot.com/ (dock inflyttad från mina hemtrakter)! där får man sitta, luta sig tillbaka och minnas ALLT om småbarnsåren, mera verklighet till internet säger jag bara, OCH mindre tchai-te och jädra café latte!!!



2009-02-02 @ 23:43:26
URL: http://litentanta.blogg.se/
Postat av: erica

helt rätt skrivet! kunde inte skriva det bättre själv!

2009-02-10 @ 22:56:20
URL: http://teasteme.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0