Tror ni på spöken?

Parapsykologi är ett fascinerande ämne. Det omfattar allt från tankeöverföring till spöken och utomkroppsliga upplevelser. Den institutionella forskningen har, mig veterligen, ännu inga konkreta bevis för att det finns något sådant som ESP-fenomen (extrasensory perception). Likafullt verkar det finnas många människor som då och då stöter på "döda" släktingar precis som det finns sådana som bemästrar "trådlös kommunikation" mellan sig själva och andra.


Men det är klart, ska man forska med nuvarande vetenskapliga metoder, så lär det dröja ett tag innan det finns bevis för att ESP existerar. Det är svårt att bevisa att något immateriellt existerar, det "finns" ju inte i vanlig fysisk bemärkelse. Eller finns det någon som har tagit på ett spöke?


De som går ut och berättar om "övernaturliga" upplevelser riskerar att mötas av höjda ögonbryn i bästa fall. I värsta fall får det tillbringa en tid ikädda skjortor med mycket, mycket långa ärmar.

Själv har jag varit med om något som skulle kunna betraktas som väldigt "spooky", men konstigt nog var det inte otäckt det minsta.
Det här hände mig några timmar efter en släkting avlidit. Jag befann mig hemma i mitt kök, och hade någon timme innan fått besked att släktingen dött. Helt plötsligt känner jag min släktings närvaro i samma rum och jag börjar ett samtal med honom. Jag hör inte hans röst, men det han säger kommer till mig i form av mycket tydliga tankar inne i huvudet på mig. Han är jätteglad att äntligen slippa den förnedrande sjukdomen som slutligen tog hans liv.


"Spöken" ingår inte i min normala umgängeskrets och jag brukar inte bry mig särskilt, men den här händelsen har inte gått mig förbi. Det var spännande! Vad forskarna kommer fram till bryr jag mig inte särskilt mycket om. Många jag pratat med tror inte på spöken... men, de är ändå lite rädda för dem. Hur ska man tolka det?

En sak är då säker...Jag tror på ett liv efter döden.


Kommentarer
Postat av: Tojjan

Intressant ämne. Om jag kan mitt minne, så har jag för mig att det i Lund (vid universitetet) för några år sedan inrättades en en institution för ESP-forskning. Om de kommit fram till något vet jag inte, men med tanke på hur lite vi vet om det vi inte ser (jmfr med fysikens kvarkar och annat) förvånar det mig inte om vi en dag har bevis för en parallell värld.



Mycket intressant upplevelse du beskriver. Kanske är du mer öppen än andra och att det var därför din släkting "talade" till dig.



Min övertygelse vad gäller fenomen och sådant som kan verka annorlunda, är att inte avvisa dem. Vi vet så lite. Framtiden lär utvisa...



Om inte förr, så ses vi på the other side (glimt i ögat)



//Kram Tojjan

2009-02-27 @ 11:55:23
URL: http://tojjan.blogspot.com
Postat av: litentanta

Jag kommer på mig själv att i omgångar verkligen vilja kunna "prata" med de döda, har ju blivit några stycken som försvunnit under åren, men nä, tyvärr... Är så tråkig att jag måste överbevisas om sakers existens för att kunna tro på det, sen har ju svägerskorna en stark tro på eländet också, då blir jag tvärsemot ;-)



2009-02-28 @ 11:14:23
URL: http://litentanta.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0