Vrångstrupen

Satte kaffet i vrångstrupen i morse då jag läste lokala nyheter på nätet. Som alla vet finns applåden och tyck till för de som vill "risa" och "rosa" något/någon.
Där ser jag hur ogenerat tiggeri kan publiceras. Om man är i ekonomisk knipa så vill man väl inte göra det känt över hela västerbottens län!
Rätta mig om jag har fel...
Visst har jag varit i knipa ibland, men jag har försökt att klara mig på de medel jag har. Eller så har jag prioriterat bort saker som jag klarar mig utan...t.ex ett par tights.

Nu vill jag genom min suveräna blogg ge RIS till vuxna människan som rent av tigger av mor sin på nätet. Snälla...använd telefonen nästa gång, eller gör en budget. Det här är pinsamt.

När vi ändå nuddar vid ämnet...vuxna barn som förirrat sig i vuxenvärlden.
Inte beredda på vad vuxenlivet innebär, såsom skyldigheter, ansvar och ekonomi.

Ja ja, jag vet att jag har tragglat det här förut. Men jag kan inte låta bli att fortfarande förundras....
Visst är det sorgligt att alla "barn" som lämnar det trygga boet tror att deras nya hem ska se ut som IKEA.
Dessutom så tror de att man kan handla för pengar som inte finns, pengar är så lätta att låna. Man bygger ett luftslott, design IKEA.

Visst, det finns vissa ungar som haft fördelen att få sitt barnbidrag sparat och investerat genom åren. De kan handla cash!
Förutsättningen att man blir fondägare eller aktieägare redan som 3 åring är väl den att föräldrarna har aldrig behövt ta till barnbidraget för att överleva.

Jag själv tackar försäkringskassan varenda månad för en insättning en dryg vecka före lön, annars skulle det inte gå runt i vår familj.

Då barnbidraget infördes i Sverige 1937 var det inkomstprövat
Jag förstår inte varför det inte är det idag, som så många andra bidrag är.


Det är med en något irriterad min som jag avslutar detta inlägg ikväll.

Kommentarer
Postat av: Anna

Jag höll också på sätta i vrångstrupen när jag läste det :) Såg idag att hon försökte sig på att släta över det,haha

Håller också med om att barnbidraget ska inkomstprövas´, blir nästan förbannad när jag hör folk som lägger undan hela slanten,behöver man det då? NEJ ge det till behövande istället.

2009-10-06 @ 20:31:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0