"Gör inte ditt barn till ditt livsprojekt"

Föräldragurun Jesper Juul varnar för att försöka skapa lycka åt sina barn

Är ditt främsta mål i livet att ditt barn ska bli lyckligt?

Lägg ner det.

Enligt danske familjeterapeuten Jesper Juul leder det till bara till vilsenhet.

– Det här fenomenet, som jag kallar projektbarn, är orsaken till att allt fler ungdomar på senare år skär sig, säger han.

Jesper Juul, 61, är den danske familjeterapeuten som blivit något av en guru för svenska föräldrar. Det är också han som ringat in fenomenet projektbarn – en modern variant av historien om sonen som var förutbestämd att ta över familjefirman.

Att det i dag är lycka snarare än världslig framgång föräldrarna söker åt sina barn gör ingen skillnad för barnen, eller som Jesper Juul säger: ”en våldtäkt är alltid en våldtäkt"

– Alla föräldrar önskar att deras barn ska bli lyckliga. Men det finns en viktig skillnad mellan att önska det, och att göra det till ett projekt.

– När barnet blir ett projekt blir du blind för den respons som barnet ger. Man måste lyssna på sina barn, vara uppmärksam på signalerna och försöka se sina barn för dem de är och det de vill, säger Jesper Juul.

 

Idrottsstjärnan typexempel

Skillnaden mellan att önska sina barn lycka, och att göra det till sitt projekt, är inte alltid lätt att se. Men enligt Juul är ett tydligt tecken när de blivande föräldrarna utropar att ”nu är vi redo att skaffa barn” eller ”nu ska vi ta det här på allvar”. Ett typiskt exempel på projektbarn kan också vara idrottsstjärnan som tränat och tävlat under stor press hemifrån.

– Ett barn har behov av att bli sedd som den det är – inte som den föräldrarna vill att han eller hon ska vara.

Konsekvensen av att göra sina barn till sitt livsprojekt är att de får svårt att hitta sig själva. Enligt Jesper Juul leder växer de barnen upp med svag självkänsla.

– När de blir 15-18 år blir de deprimerade, självdestruktiva, faller hän i melankoli och finner ingen mening med livet. Och det är därför som det här med ungdomar som skär sig har ökat så mycket de senaste fem, sex, sju åren. Det är en reaktion från den första generationens projektbarn, säger Jesper Juul.

 

Bättre föräldrar än de tror

Trots allt tycker Jesper Juul att svenska föräldrar överlag klarar sig bra. De är ofta bättre än de tror.

– Men de oroar sig för små ting. Och visst ska man tänka sig för, men inte oroa sig så mycket som speciellt mammorna gör.

Vad tycker du att svenska föräldrar ska göra mer?

– Jag tycker ni ska fira era succéer oftare och inte vara så självupptagna. Gå ut och ät pizza och fira att ni har varit föräldrar till er son i sex år. Eller fira att er dotter har börjat skolan och trivs bra med det. Säg grattis – men börja inte oroa er för hur det ska gå för henne på universitetet!

 

FOTNOT: Jesper Juul är aktuell med boken ”Föräldracoachning med Jesper Juul” (Norstedts) där han skriver hur han coachat svenska föräldrar med olika problem.

Tyckte det kunde vara ide´att dedikera föräldrar med detta avstressande inlägg :)
Jag har alltid blivit avskräckt av föräldrar som stressar runt med ungarna på diverse aktivitetet, dom skyndar sig hem och stressar i sig middagar och iväg för aktivering.
Om barnet är gamalt nog att avgöra att dom är mogna för det,bra.
Är det pga att föräldrarna vill det för sin egen skull? ,det är inte bra enligt mig.
Jag har aldrig gjort det med mina, dom är alla väldigt aktiva i olika sporter idag, men på deras villkor !
Var och en uppfostrar på sitt sätt, jag känner inget dåligt samvete i alla fall :)

PS det va en förälder som sa till mig en gång för länge sen, man är ju en dålig förälder om man inte följer med dem till badhuset eller på andra evenemang ???
Jag har aldrig förstått det uttalandet, kommer aldrig att förstå det heller. Kunde bara säga till honom att om det är det, det hänger på ifall jag är en bra förälder eller inte ok, då är jag ingen bra förälder. Ifall det däremot hänger på ifall jag är högst närvarande på vad som händer och sker i mina barns liv, då är jag en toppen förälder :)
Nu är det ju inte så att jag inte har följt med mina barn på aktiviteter, men det har varit när dom har tyckt det började bli roligt och inte för att jag tycker det är kul.

Nu ska jag ut och leta fram snöstyret ;)


Kommentarer
Postat av: JO

Glöm inte alla föräldrar som är besatta av att göra barnen till nått som inte existerar och aldrig kommer att existera,nämligen "normala" barn.



Bra blogg !!!

2009-10-06 @ 23:19:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0