Varningar ska tas på allvar

"Socialstyrelsen rekommenderar 15-20 cigg om dagen"

Det skulle jag ge mig fan på om vi hade haft stora tobaksodlingar i Sverige som producerade för mycket. För många år sedan rekommenderade Socialstyrelsen att vi skulle äta 6-8 skivor bröd om dagen. Åh, vad de värnar om oss medborgare... Så fasen heller - vi hade helt enkelt ett stort spannmålsöverskott.

Jag misstänker att det är Socialstyrelsen som ligger bakom de förnumstiga varningstexterna på cigarettpaketen. RÖKNING DÖDAR! RÖKARE DÖR I FÖRTID. RÖKNING SKADAR ALLVARLIGT DIN HÄLSA. osv. osv.

Vem bryr sig om dessa "affirmationer"?

Jag föreslår i stället texter med lite mer bett i.

- ÄR DU DUM I HUVET SOM RÖKER?

- BLÅS INTE RÖK I BARNENS NÄSA!

- VILL DU DÖ AV CANCER ELLER VAD ÄR DET MED DIG?

- DU SOM RÖKER LUKTAR SKIT!

- KÄNNER DU HUR DET HUGGER I HJÄRTAT FÖR VARJE BLOSS DU TAR!

- NU NÄR DU RÖKT 4000 CIGG SÅ ÄR DET DAGS FÖR EN LUNGRÖNTGEN!

 

Då kanske varningarna kan tas på allvar?


Kommentarer
Postat av: Annie

Kan tala om att jag funderade direkt på att sluta röka !! ...och jag röker inte ens ;)

2009-10-09 @ 23:20:51
Postat av: litentanta

o jag är väl lite dum i huvvet, jag blir varken avskrämd, provocerad eller nåt.. antagligen fast för nikotinet och...dum...



men jag ska, tids nog ska jag, dåliga argument har jag men så får det vara för nu

2009-10-11 @ 00:13:22
URL: http://litentanta.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0